25 ЛЮТОГО 1991 РОКУ – ПРИЙНЯТТЯ КОНВЕНЦІЇ ПРО ОЦІНКУ ВПЛИВУ НА НАВКОЛИШНЄ СЕРЕДОВИЩЕ У ТРАНСКОРДОННОМУ КОНТЕКСТІ (ЕСПОО, ФІНЛЯНДІЯ)

Конвенція Еспо – це міжнародний договір, що зобов’язує держави проводити оцінку впливу на навколишнє середовище комерційних проєктів у випадку, коли такі проєкти можуть вплинути на навколишнє середовище іншої держави.

Хімічні комбінати, нафтоочисні заводи, нафто та газопроводи з трубами великого діаметру, вирубка лісів на великих площах, установки щодо спалювання відходів, їхня хімічна обробка можуть мати значний вплив на територію, природні ресурси, населення інших держав.

          Конвенція Еспо є першою багатосторонньою угодою, яка визначила процедурні права та обов’язки Сторін стосовно транскордонного впливу діяльності, що планується. Конвенція встановлює зобов’язання Сторін щодо оцінки впливу ще на етапі планування. Передбачаються також заходи та процедури з попередження, контролю та мінімізації будь-якого, зокрема транскордонного, впливу на природне довкілля.

          Конвенція Еспо покликана сприяти забезпеченню сталого розвитку засобами заохочення міжнародної співпраці у справі оцінки ймовірного впливу планованої діяльності на довкілля. Ця міжнародна угода спрямована на запобігання, мінімізацію наслідків та організацію екологічного моніторингу впливу на довкілля. В усіх процедурах оцінки впливу на довкілля Конвенцією Еспо передбачена участь зацікавленої громадськості.

Україна ратифікувала Конвенцію Еспо 19.03.1999 року. Конвенція набрала чинності для України 18.10.1999 року.

Конвенція Еспо

Оцінка впливу на довкілля у транскордонному контексті: Конвенція Еспо

          За останні 100 років історії людство стало свідком великого технологічного буму. Звичайно ж, прогрес подарував нам більш комфортне життя сьогодні, але також своїм впливом він завдав відчутних втрат екології планети. Щорічно бізнес-гіганти промисловості в усьому світі продовжують використовувати величезну кількість природних ресурсів, забруднюють воду, виробляють сотні тисяч тонн сміття, а також викидають в атмосферу тонни CO2. Як наслідок, природа дає відповідь, і такі проблеми, як глобальне потепління, посухи, повені, вимирання біорізноманіття планети стали частиною нашої реальності.

Погляньмо на декілька красномовних фактів:

● Велика тихоокеанська сміттєва пляма за площею вже досягла 1,5 мільйона квадратних кілометрів – це дві з половиною території України!

● Щорічно в Світовий океан скидається близько 9 мільярдів тонн сміття.

● Через діяльність людини лісові площі скоротилися на 40%.

● Ліси Амазонії займають 5,5 млн кв. км і виробляють близько 20% кисню, яким дихає наша планета. Але за останні півстоліття втрачено вже 17% їхньої рослинності, а рівень вирубки в 2020-му році досяг 10 річного піку, заявляють в Організації Об'єднаних Націй.

● За підрахунками ООН, за останні 20 років від наслідків кліматичних змін загинули понад 600 000 осіб.

Усвідомлення прийдешньої екологічної катастрофи змушує сьогодні не тільки людей, але і бізнес ставати екологічно відповідальними для досягнення спільної мети – відновлення і збереження Землі для майбутніх поколінь.

На державному рівні в багатьох країнах діє закон «Про охорону навколишнього середовища», який регулює діяльність і бездіяльність компаній з точки зору екології країни. Іноді в нього ж входить поняття соціальної відповідальності бізнесу за наслідки своєї діяльності.

Соціальна відповідальність – це добровільний внесок бізнесу в поліпшення стану навколишнього середовища. Це готовність нести витрати для проведення соціальних і екологічних заходів, які спрямовані на мінімізацію наслідків від діяльності компанії або на інші сфери життя суспільства.

Сьогодні корпоративна соціальна відповідальність стає не просто опцією, а тим явищем, яке має бути за замовчуванням в кожній компанії. Це конкурентна перевага перед іншими компаніями, оскільки згідно з дослідженням Nielsen, 81% споживачів по всьому світу вважають, що бізнес повинен піклуватися про навколишнє середовище і повинен мінімізувати шкоду, що наноситься природі.

Відповідальність за екологію приваблює не тільки клієнтів, але й співробітників. За даними дослідження Cone Communications, 64% опитаних міленіалів не працюватимуть у компанії, якщо у неї немає прописаної та запланованої програми соціальної відповідальності. Час робити висновки та впроваджувати соціальну відповідальність у свій бізнес-план, якщо ви ще не зробили цього раніше.

Багато бізнесів у всьому світі вже активно використовують принципи сталого розвитку в своїй діяльності. Ось лише кілька яскравих прикладів того, як бізнес намагається мінімізувати вплив на екологію і зменшити наслідки свого виробництва.

● H&M збирає старі речі для подальшого сортування та переробки.

● BMW створюють освітні програми, що підвищують рівень обізнаності про соціальні та екологічні загрози.

● Мережа супермаркетів Intermarche і компанія Chipotle вирішили разом боротися з нераціональним використанням природних ресурсів і виступили проти збільшення обсягів харчових відходів за допомогою кампанії The Inglorious Fruit and Vegetable.

● LEGO Group запускає й активно провадить процес щодо зниження впливу виробництва на навколишнє середовище, вирішення проблеми глобального потепління і скорочення викидів в атмосферу.

● Засновник найбільшої в світі корпорації Microsoft Білл Гейтс щорічно витрачає величезні суми на екологічні ініціативи.

          Mastercard і UKRSIBBANK BNP Paribas Group – дві глобальні компанії, які на особистому прикладі демонструють свідомий підхід бізнесу в своїй роботі. Наприклад, вони активно залучаються до питання збереження природних ресурсів і підтримки здоров’я нашої планети.

Так, компанія Mastercard в 2020 році заснувала ініціативу Priceless Planet Coalition, яка об'єднує зусилля споживачів, фінансових установ, торговців і міст у боротьбі зі зміною клімату. До Priceless Planet Coalition вже приєдналося понад 50 компаній по всьому світу, і Коаліція продовжує активно розширюватися. Найближчі плани коаліції на 5 років – відновлення 100 мільйонів дерев у всьому світі – посилені «Легені планети» допоможуть знизити рівень парникового вуглекислого газу.

Екологічна відповідальність має стати одним з ключових пунктів у бізнес-плані кожної компанії. Тоді не доведеться витрачати зусилля на виправлення помилок і переналаштування бізнес-процесів. Одна маленька дія всередині виробництва або в офісі сьогодні допоможе уникнути глобальної екологічної катастрофи в майбутньому. Саме тому бізнесу, як і кожному з нас, важливо думати про це вже сьогодні. Поки ще не стало занадто пізно.



Коментарі

Популярні публікації