ЯК НЕКРАСИВІ ОВОЧІ ТА ФРУКТИ РЯТУЮТЬ СВІТ
Наприкінці 1980-х у Лондоні заснували Музей дизайну. Щороку він присуджує нагороди за досягнення в продуктовому, архітектурному, індустріальному, графічному дизайні та моді. У 2015 році перше місце здобули гидкі картоплини, незугарні моркви і сміхотворні яблука. Але чому?
Передісторія
така. У 2012 році Велика Британія переживала найсухіший березень за більш ніж
півстоліття. Улітку до кліматичної картини додалися вологі шторми, тож у сезон врожай
городини та фруктів був на 25% меншим, ніж зазвичай. Мережа супермаркетів
Sainsbury’s не розгубилася і запропонувала покупцям некрасиві овочі та фрукти,
які зазвичай не потрапляють на полиці. Їх просто виклали на прилавки. Цю ідею
підтримали Morrisons і Waitrose. Саме від того моменту можна вважати, що
не-краса почала кампанію з порятунку нашого споживацького світу.
Зазвичай
до прилавків Великої Британії не доїжджають 20-40% продуктів тільки через те,
що вони негарні. Приблизно та ж статистика у США та країнах Європейського
союзу. У Штатах вигляд овочів і фруктів регулює Департамент агрокультури – це
мало б спрощувати ведення бізнесу, натомість примушує фермерів викидати тонни
продуктів. У ЄС щороку виробляють 89 млн тонн продуктів, що летять у смітник.
Це $ 545 на рік для одного мешканця Франції. Проблема настільки глобальна, що у
2014 році в ЄС оголосили рік боротьби з надмірними харчовими відходами.
Щоб
вирішити питання збуту незугарних овочів і фруктів, в Intermarché, одному з
найбільших мережевих супермаркетів Франції, створили проєкт Inglorious Fruits
and Vegetables. Суть проста – овочі та фрукти «нетоварного» вигляду стали
зірками реклами. Кумедні баклажани, нестандартні картоплини, покручена морква,
дивної форми яблука та лимони промовляли до потенційних покупців з плакатів про
те, що байдуже, як виглядають овочі, порізані для супу, а вітамінів у подібних
фруктах не менше, ніж у «глянцевих». Але самих плакатів і роликів для подолання
проблеми замало.
Покупцям
в одному з найбільших французьких супермаркетів Intermarche запропонували
спробувати смузі та соки. Вони здавалися абсолютно звичайними, поки
дегустаторам не повідомили, що соки зроблені з потворних овочів і фруктів.
Зазвичай їх викидають через поганий зовнішній вигляд, а самі відвідувачі
супермаркетів настільки звикли до красивої продуктової картинки, що вважають
недосконалі плоди шкідливими й гіршими на смак. Та після цієї дегустації вони
зі здивуванням виявили, що різниці немає.
Поруч
з дегустаційними стійками стояли ящики з некрасивими овочами та фруктами, що
були на 30% дешевші за звичайні. Після дегустації на них різко звернули увагу і
єдиною проблемою організаторів виявився повний продаж і порожні ящики. За два
дні акції в Intermarche продали 1,2 тонн овочів і фруктів – зазвичай ці
продукти летіли до смітника через «зовнішні дані».
Французька
кампанія – не виняток. Наприклад, схожі прилавки є в чеських Penny Market. Сама
ідея використовувати монстроподібні фрукти й овочі за останні кілька років була
втілена в різних форматах. Американський стартап Full Harvest є посередником
між фермерами та виробниками їжі й напоїв – іноді їм складно знайти одне
одного. Цьогоріч майданчик отримав $8,5 млн інвестицій для того, щоб доставляти
зайві (читайте: некрасиві) овочі з городів виробникам. Інакше вони б просто
згнили, а тепер стануть соками та смузі.
Інша ініціатива
– берлінський «ресторан відходів» Culinary Misfits. Засновниці готують у
пересувному ресторані тільки зі «страхітливих» овочів і фруктів. Цим самим вони
пропагують свідомий підхід до їжі. Тож завжди можна зробити внесок у порятунок
світу, купивши непропорційні помідори – а потім запостити їх у Twitter або
іншій соціальній мережі.
Тож харчуйтеся
розумно, правильно, корисно і будьте завжди здорові!
Онлайн-пазл
«Розумне харчування»
Реклама
«Inglorious Fruits and Vegetables» від Intermarché
Коментарі
Дописати коментар