ЯК НЕКРАСИВІ ОВОЧІ ТА ФРУКТИ РЯТУЮТЬ СВІТ

Наприкінці 1980-х у Лондоні заснували Музей дизайну. Щороку він присуджує нагороди за досягнення в продуктовому, архітектурному, індустріальному, графічному дизайні та моді. У 2015 році перше місце здобули гидкі картоплини, незугарні моркви і сміхотворні яблука. Але чому?

          Передісторія така. У 2012 році Велика Британія переживала найсухіший березень за більш ніж півстоліття. Улітку до кліматичної картини додалися вологі шторми, тож у сезон врожай городини та фруктів був на 25% меншим, ніж зазвичай. Мережа супермаркетів Sainsbury’s не розгубилася і запропонувала покупцям некрасиві овочі та фрукти, які зазвичай не потрапляють на полиці. Їх просто виклали на прилавки. Цю ідею підтримали Morrisons і Waitrose. Саме від того моменту можна вважати, що не-краса почала кампанію з порятунку нашого споживацького світу.

          Зазвичай до прилавків Великої Британії не доїжджають 20-40% продуктів тільки через те, що вони негарні. Приблизно та ж статистика у США та країнах Європейського союзу. У Штатах вигляд овочів і фруктів регулює Департамент агрокультури – це мало б спрощувати ведення бізнесу, натомість примушує фермерів викидати тонни продуктів. У ЄС щороку виробляють 89 млн тонн продуктів, що летять у смітник. Це $ 545 на рік для одного мешканця Франції. Проблема настільки глобальна, що у 2014 році в ЄС оголосили рік боротьби з надмірними харчовими відходами.

          Щоб вирішити питання збуту незугарних овочів і фруктів, в Intermarché, одному з найбільших мережевих супермаркетів Франції, створили проєкт Inglorious Fruits and Vegetables. Суть проста – овочі та фрукти «нетоварного» вигляду стали зірками реклами. Кумедні баклажани, нестандартні картоплини, покручена морква, дивної форми яблука та лимони промовляли до потенційних покупців з плакатів про те, що байдуже, як виглядають овочі, порізані для супу, а вітамінів у подібних фруктах не менше, ніж у «глянцевих». Але самих плакатів і роликів для подолання проблеми замало.

          Покупцям в одному з найбільших французьких супермаркетів Intermarche запропонували спробувати смузі та соки. Вони здавалися абсолютно звичайними, поки дегустаторам не повідомили, що соки зроблені з потворних овочів і фруктів. Зазвичай їх викидають через поганий зовнішній вигляд, а самі відвідувачі супермаркетів настільки звикли до красивої продуктової картинки, що вважають недосконалі плоди шкідливими й гіршими на смак. Та після цієї дегустації вони зі здивуванням виявили, що різниці немає.

          Поруч з дегустаційними стійками стояли ящики з некрасивими овочами та фруктами, що були на 30% дешевші за звичайні. Після дегустації на них різко звернули увагу і єдиною проблемою організаторів виявився повний продаж і порожні ящики. За два дні акції в Intermarche продали 1,2 тонн овочів і фруктів – зазвичай ці продукти летіли до смітника через «зовнішні дані».

          Французька кампанія – не виняток. Наприклад, схожі прилавки є в чеських Penny Market. Сама ідея використовувати монстроподібні фрукти й овочі за останні кілька років була втілена в різних форматах. Американський стартап Full Harvest є посередником між фермерами та виробниками їжі й напоїв – іноді їм складно знайти одне одного. Цьогоріч майданчик отримав $8,5 млн інвестицій для того, щоб доставляти зайві (читайте: некрасиві) овочі з городів виробникам. Інакше вони б просто згнили, а тепер стануть соками та смузі.

Інша ініціатива – берлінський «ресторан відходів» Culinary Misfits. Засновниці готують у пересувному ресторані тільки зі «страхітливих» овочів і фруктів. Цим самим вони пропагують свідомий підхід до їжі. Тож завжди можна зробити внесок у порятунок світу, купивши непропорційні помідори – а потім запостити їх у Twitter або іншій соціальній мережі.

Тож харчуйтеся розумно, правильно, корисно і будьте завжди здорові!

Онлайн-пазл «Розумне харчування»



Реклама «Inglorious Fruits and Vegetables» від Intermarché





Коментарі

Популярні публікації